Gode råd fra Resolux ApS: Sådan får du mest muligt ud af dit globale netværk

Hvordan etablerer du din virksomhed på et nyt marked? Hvem skal du kontakte? Er der faldgruber, du skal undgå? Svarene er sikkert at finde i dit netværk, men hvordan kommer du i kontakt med de rette? Ifølge Resolux ApS er åbenhed alfa og omega.

Publiceret i 2015.

Resolux ApS, der leverer el-tekniske løsninger til blandt andet marine- og vindindustrien, har datterselskaber over hele verden. Virksomheden har blandt andet i etableringsfaserne haft stor nytte af sit globale netværk. Resolux ApS bruger sine netværkserfaringer fra vindbranchen til at udbygge virksomhedens netværk og eksistens inden for marinebranchen.

”Vi gør ofte brug af vores globale netværk. Lige nu er vi eksempelvis ved at etablere os i Sydafrika. Her hjælper en af vores eksisterende kunder i landet os med at komme i kontakt med de rette folk. Vores kunde har også bidraget med viden om, hvordan vi undgår forskellige faldgruber, og det giver os en større chance for at komme godt i gang på markedet,” fortæller Ole Teglgaard, CEO hos Resolux ApS.

Vær åben og hjælpsom

Når du vil gøre brug af dit netværk i for eksempel marinebranchen, handler det i princippet om, at dit netværk også kan gøre brug af dig. Ifølge Ole Teglgaard går det helt enkelt ud på at være så åben og hjælpsom som mulig og ikke forvente at få noget retur lige med det samme.

”Vi har fundet ud af, at jo mere vi hjælper og sparrer med andre, desto mere får vi igen, når vi selv har brug for det. Åbenhed er derfor alfa og omega, når det gælder om at få viden ud af sit netværk. Det er ligesom at tale med en god kammerat. Er du åben, åbner din kammerat sig også over for dig,” forklarer Ole Teglgaard.

[Brug ikke] Resolux Salsteam (1)

Aftal spilleregler

Selvom det ikke er alt, du vil fortælle til dine konkurrenter, er der mange muligheder for at sparre og dele relevant viden med hinanden.

”Det hele handler om at afstemme forventningerne til, hvad I kan fortælle hinanden. Når vi for eksempel sparrer med en konkurrent, snakker vi ikke om kunder og priser, men mere om markeder, etablering og kontakter,” forklarer Ole Teglgaard.  

Dansk samarbejde i Kina

Resolux ApS har allerede beviset på, at det sagtens kan lade sig gøre at samarbejde med sine konkurrenter. Virksomheden er nemlig gået sammen med fire danske virksomheder om at etablere sig i Kina. Her deler virksomhederne blandt andet omkostninger til produktionshal, og virksomhedernes ansatte går til samme løn.

”Sammen med de fire andre virksomheder har vi en aftale om, at vores kinesiske sælgere deler erfaringer og kontakter med hinanden. På den måde hjælper vi hinanden frem til nye kunder, og dermed får vi alle fem et bedre fodfæste på markedet. Det skaber mere eksport og vækst i Danmark,” fortæller Ole Teglgaard.

  • Networking | Succeshistorier fra det virkelige liv | nøglekunder

    Succes med netværk: Cases og gode historier fra virkeligheden

    Læs hvordan danske eksportvirksomheder har haft succes med at bruge deres netværk til etablering af nye markeder, samarbejder og hvordan, de bærer sig ad rundt omkring i verden.