Solidaritet, medmenneskelighed og fællesskab vokser i krigens skygge

Af Halldor Halldorsson, Head of Branding & Relations, d. 24/03-2022

Krigen i Ukraine hærger desværre stadig. Hver dag bliver uskyldige mennesker dræbt, mange er på flugt, og ukrainske byer er bombet til ukendelighed. Krigen fylder også meget i Danmark - og med god grund. Det er derfor ikke så mærkeligt, at vi tænker meget på krigen og dens ofre, og at humøret naturligvis ikke er i top.

På denne meget triste baggrund ser jeg dog også, at der sker mange opløftende ting. Hvis jeg skal samle det i tre ord, er det solidaritet, medmenneskelighed og fællesskab.

Gæstfrihed og sammenhold

Først og fremmest gør den ukrainske befolkning et stort indtryk på mig. Deres styrke, deres sammenhold, deres moral og deres leder. Det er en nation og mennesker, jeg får lyst til at lære bedre at kende.

Jeg er meget imponeret over, hvordan Polen både fra offentlig og privat side viser sin betingelsesløse gæstfrihed for flygtninge fra Ukraine. Efter en periode med politiske konfrontationer mellem Polen og EU ser vi nu en fantastisk indsats fra Polen og den polske befolkning, der har vist gæstfrihed og har reageret lige fra første dag.

Hele Europa hjælper, og jeg er stolt over, at vi i Danmark sender så store beløb til nødhjælp. Dertil kommer mange tusinde virksomheders store bidrag af varer og transport. Vi tager også imod flygtninge med åbne arme, og jeg er sikker på, at der er et arbejde til mange af dem, der kan starte på et arbejde.

At EU kan handle hurtigt, resolut og i enighed er ikke hverdagskost. Det er sket flere gange i de seneste uger og viser EU’s styrke. At det sker sammen med USA, Storbritannien og mange andre lande, vil have indflydelse på udfaldet af krigen og forhåbentlig også dens varighed.

Disse eksempler er alt sammen noget, vi kan bygge videre på, når krigen er ovre. Vi er rykket sammen, og dér skal vi blive.

Sanktioner tvinger land i knæ

Situationen viser også noget helt andet - handel mellem lande gør os alle rigere, og omvendt kan effektive sanktioner tvinge et land i knæ.

Lad os håbe, at Kina i de næste uger træffer de rigtige beslutninger, så vores forhold til dem ikke forværres af geopolitik og bringer en ny bølge af forstyrrelser i de globale forsyningskæder.

Men først af alt ønsker jeg, at krigen i hele Ukraine slutter, og at det ukrainske folk kan vende hjem og starte genopbygningen af deres land.