Europas lokomotiv skal have udskiftet sin motor – det skal ske hurtigt og mens det kører

Tyskland er og bliver et marked, som danske eksportvirksomheder skal have højt på radaren. Men lige nu er det særligt interessant at holde øje med vores naboland, hvor der i kraft af fokus på hurtig grøn omstilling, åbner sig nye muligheder for dansk eksport.

Af Halldor Halldorsson, Head of Branding & Relations, d. 24/06-2022

I en tid hvor pandemi og krig har sat sit aftryk på verden, kan det være svært at spå om, præcis hvordan den tyske industri har det. Og ser man på forskellige målinger, er der faktisk heller ikke enighed.

I de seneste to måneder er tallet steget i ifo Geschäftsklimaindex, efter at det faldt drastisk i martsmålingen. Andre målinger er dog mere pessimistiske, da de vurderer at der er risiko for en recession i efteråret, hvis gashanerne med russisk gas til Tyskland lukkes.

Hvis vi holder os på den positive side af hegnet, så har vi her i foråret set mange opløftende ting i Tyskland.

Halldor, Edit

Grønne strømninger i Tyskland

Messerne er tilbage. Vi har haft fællesstande på adskillige messer i år, flere af dem på messer der var udskudt fra 2020 eller 2021. De har ikke været så store som før pandemien, men de blev gennemført, og på trods af lavere besøgstal, har der være god tilfredshed blandt vores udstillere, da der var god kvalitet i de besøgende på messen. I efteråret kommer der også del af de store internationale messer i Tyskland, og her forventer vi et næsten normalt besøgstal.

Tyskland er med i ”Esbjergerklæringen”, hvor planen er at udbygge kapaciteten på havvind. Dette bekræfter at den tyske regering vil øge indsatsen indenfor mange af de områder, hvor Danmark og danske virksomheder står stærkt; vindenergi og power-to-X, vand- og miljøteknologi, energieffektivitet i industrien og i bygninger, mere fjernvarme og øget digitalisering.

Tyskland er lige nu meget afhængig af gas fra Rusland, og da der samtidig er planer om at lukke de tre sidste atomkraftværker i slutningen af året, er det nødvendigt at fremskynde den grønne omstilling, velvidende at det tager en del år at opbygge kapacitet nok. Og det er altså her, at danske kompetencer kommer ind i billedet.

Nyt netværk og nyt samarbejde

Hvis vi udnytter de muligheder der ligger, vil Tyskland igen blive vores største eksportmarked, efter at USA har overtaget førstepladsen.

I Danish Export vil vi understøtte de danske eksportvirksomheder i at styrke eksporten til Tyskland, og derfor opruster vi også indsatsen i forhold til Tyskland.

Efter at have gennemført to etårige projekter med fokus på at styrke det digitale eksportsalg til Tyskland, etablerer vi nu et decideret landenetværk for virksomheder der vil styrke eksporten til Tyskland, og her vil der i lige så høj grad være fokus på tilstedeværelse på markedet.

I begyndelsen af juni indgik vi et officielt samarbejde med BVMW – en medlemsforening med 900.000 medlemmer og 300 kontorer i Tyskland. Dermed udvider vi vores netværk betragteligt, og gennem samarbejdet kan vores medlemmer finde nye samarbejdspartnere og kunder i Tyskland. De første matchmaking-aktiviteter kommer til at foregå på de to store messer i Hamburg i september; SMM og Wind Energy Hamburg.

Der er mange mørke skyer over os lige nu, men jeg tror nu at fremtiden for Tyskland, den tyske industri, og dermed for Danmark tegner lys.

Lad os klø på for at styrke dansk eksport og det europæiske samarbejde.