Brexit betyder bøvl – og bare rolig bøvlet fortsætter!

Af Halldor Halldorsson, Head of Branding & Relations, d. 23/03-2021

Der har ikke overraskende været en hel del opstartsproblemer for eksportørerne i forbindelse med Brexit. Mindre virksomheder, der kun sælger til det indre marked, har måttet kæmpe for at sætte sig ind i reglerne, og selv større og erfarne eksportvirksomheder har haft tilfælde med forkert udfyldte dokumenter. Leveringstider er forlænget og fragtomkostninger er i nogle tilfælde steget.

Når det kommer til told, kan du undgå det, hvis du kan opfylde denne tommelfingerregel om oprindelse, når du eksporterer produktet til UK: ”Oprindelseslandet er det land, hvor den sidste væsentlige og økonomisk berettigede be- eller forarbejdning har fundet sted. Det er et krav, at fremstillingen er foretaget i en dertil udstyret virksomhed, og som minimum har udgjort et vigtigt trin i fremstillingen.”

Hvis du ikke er sikker på, at din vare opfylder dette krav, er hjælp og rådgivning nødvendig.

Brexit Kæde
Brexit betyder bøvl – og bare rolig bøvlet fortsætter!
Jeg har styr på det

Hvis din maskine er produceret i Danmark, og dit bogholderi har helt styr på papirerne, tænker du måske, at det kører fra nu af. Det gør det måske også, men vær opmærksom på dette:

• Hvis du sender folk til Storbritannien for at installere maskinen, starte den op og undervise i brugen af den, skal du måske søge visum og arbejdstilladelse til dine folk. Certifikater fra EU gælder ikke længere i UK.
  • Den 1. januar 2022 gælder det europæiske CE-mærke ikke længere i Storbritannien. Her skal du i stedet have et UKCA-mærke.
  • Der kan være behov for andre godkendelser og tests inden 1. januar 2022 fx maskindirektiv, brandtest m.v.

Jamen, er der intet godt at sige?

Jo, det er der – pundet er steget siden nytår, hvilket gør danske varer billigere i Storbritannien. Men det bedste er nok, at danske eksportører både er dygtige og stædige, så det skal nok gå.

Jeg er overbevist om, at også SMV’erne klarer de nye udfordringer. Virksomhederne viser gang på gang, at de er hurtige til at tilpasse sig nye tider og er omstillingsparate. Et stærkt SMV-segment er en af dansk erhvervslivs helt store styrker. Det er jeg sikker på også vil komme til udtryk, når vi taler om at håndtere Brexit og at fastholde Storbritannien som en nær og vigtig samarbejdspartner.

Det er for tidligt at spå om de langsigtede konsekvenser for dansk eksport til UK, men når pandemien har lagt sig, og vi samtidig har vænnet os til den nye måde at handle med Storbritannien på, så tror jeg på vækst – UK har brug for danske varer, viden og services.