Lars Stenberg fra Dancutter A/S: Kunder får ikke nej – der er altid noget, der kan lade sig gøre

Ordene kommer fra Lars Stenberg, der står i spidsen for Dancutter A/S. Virksomheden bevæger sig i no dig-industrien og er en del af Danish Export - Water. Her deler Lars Stenberg gerne ud af sin viden om salg og trækker på sit netværk i rørrenoveringsbranchen.

”Jeg ser muligheder i stedet for begrænsninger. Her får kunder ikke nej, for der er altid et eller andet, der kan lade sig gøre. Vi giver kunderne mulighed for at komme med egne input og finder løsninger i tæt dialog. På den måde er vi innovative sammen med kunderne,” siger Lars Stenberg, CEO, Dancutter A/S.

65 lande og stort net af forhandlere

Den tilgang virker for Dancutter, der netop er rykket til nyt domicil i Viborg og er gået fra 500 kvm til 3.000. En ny sælger er ansat, og virksomheden er i dag repræsenteret i 65 lande på verdensplan. På hovedmarkederne har Dancutter forhandlere, som varetager salget til no dig-industrien, der er den primære kundegruppe. 

”Vi eksporterer 98 procent af vores varer til hele verden og har forhandlere og kontakter på markederne. Det betyder, at jeg har et meget bredt netværk inden for rørrenoveringsbranchen og kan bidrage med informationer og viden fra mange forskellige markeder til andre virksomheder i Danish Export - Water,” siger Lars Stenberg.

Del erfaringer om salg

Foruden kontakter i rørrenoveringsbranchen deler Lars Stenberg gerne ud af sin erfaring med salg og forretningsudvikling i en eksportvirksomhed:

”Jeg er praktiker og ikke teoretiker. Jeg kender DNA’et i salg – fra forberedelse til kontakt, at få behovsanalyser på plads og til de gyldne fem minutter, hvor du lytter til kundens behov og så kan præsentere din løsningsmodel. Min baggrund er, at jeg er smed og maskinarbejder, og jeg har haft med eksport og salg at gøre, stort set siden jeg kunne gå.”

[brug ikke] Lars Stenberg
Lars Stenberg, CEO, Dancutter A/S

Fokusér – ellers fejler du

Lars Stenberg kom til Dancutter A/S i 2009, da han i et outplacement-forløb blev spurgt, hvad han syntes om kloakker.

”Jeg kendte intet til industrien, men kunne se mulighederne i et marked, hvor der altid er et naturligt behov for velfungerende kloakker. Derfor købte jeg mig ind i virksomheden, og efter 4 år blev vi kåret som Gazelle. Vi har en meget flad organisation, og det motiverer medarbejderne, som er det vigtigste aktiv, vi har,” forklarer Lars Stenberg og fortsætter:

”Det handler om at fokusere – og det er vi gode til. Hvis du vil lære at jonglere, starter du ikke med 32 bolde, men med 3. Ellers går det galt. Det at holde fokus i forretningsudviklingen deler jeg derfor også gerne viden og erfaringer omkring.”

Markeder og mulige kontakter

Selv efterspørger Lars Stenberg viden om markeder, der kan fungere som døråbner til fx nye samarbejdspartnere:

”Basalt set søger jeg konkrete informationer om et marked, hvor der rører sig noget, som kan være interessant for vores forretning. Det kunne fx være, hvis andre medlemmer har viden om rapporter med markedsinformationer, eller hvis andre hører snak om noget i branchen. Derudover er det vigtigt, at vi kan henvise til hinanden på fx messer.”

Find Lars på LinkedIn her