Japan: Danske marineleverandører går efter japanske ordrer

En stærk protektionisme har gjort det svært for udenlandske leverandører at få hul igennem til marineindustrien i Japan. Et voksende behov for ny teknologi gør nu, at verdens førende shippingnation åbner for markedet. Det erfarede Svendborgvirksomheden PureteQ A/S, som har vundet en stor ordre hos den japanske skibsejer Nishinihon Kisen.

Publiceret i 2018.

”Ordrerne på de japanske skibsværfter kommer hovedsageligt fra japanske skibsejere og bliver bygget med komponenter fra Japan. Et voksende behov for ny teknologi har dog fået japanerne til langsomt at åbne for udenlandske leverandører,” fortæller Mark Lerche, Head of Marine, der er Danmarks største eksportnetværk for leverandører til marineindustrien og en del af Danish Export Association.

”I Japan bliver skibene bygget på stribe i effektive og fastsatte produktionslinjer. Det gør det svært at komme ind som ny leverandør. Hvis du vil i gang på markedet, skal du byde ind med innovative løsninger, høj kvalitet og bæredygtig teknologi, som vi har en lang tradition for i Det Blå Danmark,” påpeger han.   

[brug ikke] Foto Pureteq Scrubber Loeftes Ombord
Danske PureteQ A/S har vundet en ordre hos japanske skibsejer Nishinihon Kisen, fordi virksomhedens skrubbersystem er mere energieffektivt og mindre i både størrelse og vægt end andre systemer på markedet.

Dansk innovation vinder japansk ordre

En af dedanske leverandører, som har fået foden ind på det japanske marinemarked, er PureteQ A/S fra Svendborg, der udvikler skrubbersystemer til rensning af røggas fra marinemotorer og -kedler. Virksomheden har vundet en stor ordre hos den japanske skibsejer Nishinihon Kisen mod en japansk skrubberleverandør.

”Vi har vundet ordren, fordi vores scrubbersystem har et lavt forbrug og dermed er mere energieffektivt end den japanske leverandørs. Samtidig er systemet det mindste og letteste på markedet,” fortæller Anders Skibdal, CEO i PureteQ A/S.

”En skrubber er ligesom en stor brusekabine, der monteres på udstødningsrøret på skibet og bruser saltvand ind i røgen. På den måde renser vi røgen og fjerner partikler, så skibene lever op til kravene om udledning,” forklarer han. 

Japanere har øje for detaljer

Foruden en energieffektiv løsning spiller PureteQs lokale samarbejdspartner en vigtig rolle i virksomhedens succes på det japanske marinemarked.

”Vi oplever, at det er en fordel at være fra Danmark, fordi vi er kendt for at levere teknologi i høj kvalitet. Men det er stadig nødvendigt at finde en japansk samarbejdspartner for at overkomme sprogmæssige barrierer og kulturforskelle,” siger Anders Skibdal og forsætter:

”Modsat en dansk skibsejer, som hurtigt beder om et tilbud, går japanerne meget op i, at du først vil gå i dialog om produktets tekniske detaljer og vise dokumentation. Hvis du ikke er indstillet på at gå i detaljer, kommer du ikke ind på markedet.”

Når du kommer in på det japanske marked, er der positive udsigter. 

”I en turbulent marine- og shippingindustri de seneste år har den japanske skibsbygningsindustri klaret sig bedst igennem krisen. Det betød blandt andet, at Japan i 2017 havde verdens andenstørste ordrebog kun overgået af Kina,” fortæller Mark Lerche.