Flodkrydstogt i Kina har markedspotentiale for danske leverandører

Flodkrydstogtsindustrien i Kina er et muligt marked for danske leverandører og kan på lang sigt åbne døren til de kinesiske oceangående krydstogtværfter. Det fortæller maritim vækstrådgiver på ambassaden i Beijing, Bjarke Wiehe Bøtcher.

Fra 2021 indfører Kina nye emissionskrav, der sætter skarpere krav til ren forbrænding i skibsmotorer på Kinas indre vandveje. Bjarke Wiehe Bøtcher forventer, at en pæn del af flodkrydstogtsflåden enten skal udfases eller retrofittes for at kunne leve op til de kommende emissionskrav.

Han vurderer, at der i øjeblikket er cirka 47 aktive større passagerfartøjer, som sejler langs Yangtze-floden i Kina. Flåden spænder over mindre skibe med 80 sengepladser (lower beds) til moderne skibe med over 400 sengepladser.

Kina Shanghai Skyline Med Flod

”Flodkrydstogtskibene skal gennemgå retrofit med henblik på at skifte eller tilbygge røggasrensning på motoren. Det er et stort indgreb på skibet, og ved samme lejlighed kan det være lønsomt for værfter og ejer at udføre en opgradering af passagerfaciliteterne. Her ser jeg derfor et muligt nichemarked for danske leverandører af for eksempel køkken- og badeværelsesudstyr, lofter, paneler og tæpper, foruden naturligvis traditionelt maritimt udstyr,” forklarer Bjarke Wiehe Bøtcher.

Lav en klar strategi til flodkrydstogt fra start

Hvis du vil ind på markedet, skal du være forberedt på et stort benarbejde for at få adgang til markedet. Der er tale om mindre lokale værfter, som har tradition for at bygge skibe af primært kinesiske komponenter. Ifølge Bjarke Wiehe Bøtcher er det essentielt, at du som leverandør besøger flodskibsværfterne og har en klar strategi fra start:   

”Blandt de kinesiske flodkrydstogtskibe er der blot fem-syv procent, som er femstjernede og dermed sammenlignelige med et højt vestligt niveau. Det er derfor vigtigt, at leverandørerne lægger sig fast på, om de vil opgradere den del af markedet og dermed overbevise kineserne om, hvorfor et dyrere tæppe eller badeværelseshåndtag er bedre, eller om de vil levere produkter, som er målrettet det nedre eller midterste segment.”

Flodkrydstogt kan åbne døren til de store kinesiske værfter

Ifølge Bjarke Wiehe Bøtcher, skal potentialet i flodkrydstogt ses i sammenhæng med, at Kina er det hurtigst voksende marked inden for krydstogtindustrien. Størstedelen af de store krydstogtskibe, der sejler ud fra Kina, er dog fortsat bygget i Europa, men Kina satser i disse år på at tilegne sig evnen til at bygge krydstogtskibe, som er blandt de mest komplicerede af alle typer fartøjer at bygge.

”Mange danske leverandører til den maritime industri vender derfor blikket mod Kina. Værfterne i Kina vil formentlig opleve udfordringer med at bygge krydstogtskibe, præcis som det har været tilfældet i Korea og Japan. Forskellen er dog, at byggeriet af det enkelte skib ikke nødvendigvis skal give overskud i Kina, fordi mange af værfterne er statsejede og dermed har et længere og mere politisk investeringsperspektiv,” påpeger Bjarke Wiehe Bøtcher og fortsætter:

”Byggeriet af oceangående krydstogtskibe er ikke for alvor i gang i Kina endnu, men hvis du vil i betragtning som leverandør, skal du ud at tale med værfterne allerede nu. Da kontakter til de store kinesiske værfter ofte ikke giver et salg på kort sigt, kan det være en god mulighed at levere til mindre værfter i flodkrydstogtindustrien for at dække dine omkostninger ved at være på det kinesiske marked samtidig med, at du kan få kinesiske referencer og markedsviden, som styrker din position over for de store værfter.”