Wencon gik nye eksportveje - og løftede bundlinjen markant

En mindre, fynsk eksportvirksomhed tænkte ud af boksen, da verden lukkede ned. Det var med til at løfte virksomhedens resultat til nye højder.

B2B-virksomheden Wencon, der er specialiseret i løsninger til marine- og offshore-industrien, leverede i 2020 det bedste driftsresultat i virksomhedens mere end 35 år lange historie.

Det oplyser i Wencon i deres regnskab for 2020, hvor det også fremgår, at “væksten i 2020 er skabt på trods af, at Covid-19 i væsentlig grad har besværliggjort fysiske møder med kunderne, men gennem en aktiv brug af de elektroniske medier, er det alligevel lykkedes at skabe en solid vækst.”

I den helt nye podcast, Export Talks, som stiller skarpt på, hvordan danske virksomheder arbejder strategisk med digital eksport til det tyske marked, giver Areas Sales Manager Mikael Kristensen et indblik i, hvordan man hos Wencon konkret har arbejdet med nye medier og teknologi for at styrke eksporten til Tyskland.

Går nye veje

Som nyansat var Mikael Kristensen fuld af energi og glædede sig til at komme ud og møde sine kunder fysisk. Men så kom coronakrisen.

Derfor måtte han og kollegerne hos Wencon, der ligger i Bogense på Fyn, og som har 11 ansatte, gå nye veje.

Ligesom mange andre virksomheder, begyndte Wencon at holde virtuelle møder med kunderne. Men der manglede en dimension.

”Jeg elsker at være i samme lokale som min kunde og have den her ping-pong. Den forsvinder lidt, når vi går over i den digitale verden. Du er meget låst i et Teams-møde i forhold til et fysisk møde,” siger Mikael Kristensen.

[Brug Ikke] Wencons Studie
Wencons studie
Hybridkassen

Derfor gik Wencon skridtet videre og opfandt det, der endte med at blive kaldt ’hybrid-møder’, hvor virksomheden forsøgte at smelte den virtuelle og fysiske verden sammen.

Man etablerede et simpelt webinar-rum med to kameraer, lys og en baggrund, og konkret foregik det på den måde, at når et Teams-møde var blevet aftalt med en kunde, sendte Wencon en pakke til kunden, som først måtte åbnes, når mødet begyndte.

I pakken lå der manualer, case-beskrivelser og produkter. Derudover lå der også marcipanbrød fra Anton Berg, som fungerede som en ice breaker.

Under møderne blev kunderne guidet til, hvornår de skulle kigge på de forskellige ting. Og de blev også guidet til, hvordan de kunne anvendes.

Dermed fik de en bedre forståelse for både produkterne og Wencon som virksomhed, end hvis der blot havde været tale om et almindeligt Teams-møde.

I Export Talks forklarer Mikael Kristensen, at han i begyndelsen var skeptisk, fordi han i mange år har været vant til at møde kunderne fysisk.

I dag er han glad for, at han og kollegerne kastede sig ud i det, og resultaterne, som den nye tilgang til eksporten har været med til at skabe, viser, at det kan betale sig at gå kreativt til værks.

- Det bygger på, at vi har tænkt ud af boksen. Vi har arbejdet meget tæt sammen. Det er en væsentlig del af det, siger Mikael Kristensen.

Bliv meget klogere på, hvordan Wencon har angrebet eksporten til det tyske marked i podcasten, hvad Mikael Kristensen selv har lært, hvad hans bedste eksport-tips er, og hvordan han forventer, at fremtiden ser ud i podcasten Export Talks.

Kontakt Danish Export Association

  • Pernille Vildsted Nielsen Project Consultant danish export

    Pernille Vildsted Nielsen

    Member Relations Manager
    +45 6020 8579 pen@danishexport.dk
  • Pernille Vildsted Nielsen

    Member Relations Manager

    Pernille er cand.mag. i tysk og international virksomhedskommunikation og har erfaring fra både vind- og tøjbranchen, hvor hun med øje for forretningen har koordineret diverse salgsaktiviteter samt udarbejdet investor-/salgspræsentationer. Pernille er god til at skabe overskuelige og effektive interne salgsprocesser.

    Pernille Vildsted Nielsen Project Consultant danish export
  • Krista Løvvang Nielsen Communications & Marketing Consultant

    Krista Løvvang Nielsen

    Communications & Marketing Consultant
    +45 6020 8560 kln@danishexport.dk
  • Krista Løvvang Nielsen

    Communications & Marketing Consultant

    Krista har haft fingrene i det meste af marketingpaletten, og hun kan blandt andet sparre med dig om LinkedIn, e-mailmarkedsføring, webkommunikation og PR.

    Med mere end fem år i Danish Export Associations’ marketingafdeling har Krista erfaring med de fleste af vores sektorspecifikke netværk, og hun ved, hvilke udfordringer marketingmedarbejdere møder til daglig.

    Krista Løvvang Nielsen Communications & Marketing Consultant