• Columbus

Ny digital salgsverden for danske eksportvirksomheder

Datadreven eksportindsats skal styrke dansk eksport

Et nyt projekt støttet af Industriens Fond skal give danske virksomheder adgang til en fælles digital indsats, der skal finde og engagere beslutningstagere i internationale virksomheder og derved skabe nye kunder. Målet er, at danske virksomheder skal vækste deres salg på eksisterende og nye markeder. 

Projektet er støttet af Industriens Fond og drevet af Danish Export Association i samarbejde med Affiinity, der bygger digitale eksportrelationer. 

       

Corona-krisen har ramt danske eksportvirksomheder hårdt. 80 procent af de traditionelle salgsmetoder kan ikke benyttes og eksportørerne mangler ordrer. Datadreven eksport er en ny og spændende mulighed for at hjælpe danske virksomheder med salget.
Louise And Claus
Claus Lønborg og Louise Juhl, partnere og stiftere af Affiinity

En ny opskrift på eksportsalg

Projektet vil bringe de bedste digitale salgsmetoder fra B2C-verden over i B2B-verden. De deltagende virksomheder vil få viden om og erfaringer med, hvordan de digitalt bearbejder potentielle kunder igennem hele købsprocessen.

”Omdrejningspunktet i projektet er en unik e-commerce løsning, der både tiltrækker, engagerer, plejer og ”scorer” interessen hos de potentielle udenlandske kunder. Målet er at de deltagende virksomheder får opbygget ”digitale relationer”, der over tid ender i konkrete salg” siger Louise Juhl, Partner i Affiinity.

Ligesom på traditionelle fælles eksportfremstød er fokus på at markedsføre virksomhederne samlet overfor deres globale kunder. Gennem datadrevne digitale kampagner vil projektet generere og bearbejde potentielle leads til de enkelte virksomheder.

  • "Vi vil skabe en konkret og vedvarende forandring i måden, hvorpå danske virksomheder arbejder med digitale kampagner i salgsarbejdet. Målet er, at denne tilgang fremover skal indgå som en naturlig del af eksportarbejdet. De danske SMV’er vil gennem projektet komme i gang med at udnytte de digitale værktøjer til at udvikle og fremtidssikre deres virksomheder og styrke deres egen og dansk erhvervslivs konkurrenceevne,”
    Farver Ulrik Tilrettet Til Web 2019 Ulrik Dahl, CEO, Danish Export Association LinkedIn

Den primære målgruppe er danske SMV’er, der leverer produkter, services mv. til den globale vind- og Health Tech-industri. Målet er, at projektet efterfølgende skal komme andre industrier og virksomheder til gode og bidrage til en samlet fremme af dansk eksport.

Fakta om projektet:

En ny digital salgsverden for dansk Vind- og Health Tech-industri

  • Projektet løber fra juni 2020 til december 2021
  • Målet er at give danske vind- og Health Tech-virksomheder adgang til en fælles digital platform til at finde, bearbejde og skabe nye kunder, så de kan fastholde, udbygge og vækste deres salg på eksisterende og nye markeder.
  • Eksporten af vindenergiteknologi og services udgjorde i 2018 54,8 mia. kroner ifølge tal fra Wind Denmark. Det er derfor afgørende for SMV’ernes salg, at de lærer at nå kunderne digitalt.
  • Danmark har investeret over 40 milliarder kr i bygning og indretning af en række supersygehuse, og danske Health Tech-virksomheder har udviklet helt nye State of the art løsninger. De skal nu markedsføres internationalt, så de kan få forløst deres eksportpotentiale
  • Danish Export Association er ejer af projektet og bidrager med kendskab til virksomhedernes købsprocesser, udfordringer, salgs- og marketingindsatser
  • Affiinity er partner i projektet og bidrager med en digital platform, der håndterer komplekse online salg. Affiinity har erfaringer med at anvende digitale kampagner til at nå nye målgrupper og dermed opbygge digitale relationer, der ender i salg.
  • Projektet er støttet af Industriens Fonds initiativ genstartNu med målet om at give akut eksporthjælp til danske virksomheder.

Kontaktpersoner

  • Farver Frederikke Tilrettet Til Web 2019

    Frederikke Lundgaard

    Export Coordinator +45 6020 8563 flj@danishexport.dk
  • Frederikke Lundgaard

    Export Coordinator

    Skal du med Health Tech til netværksmøde eller på messe og markedsbesøg, så er det Frederikke, der koordinerer din deltagelse.

    Det er hun godt rustet til, fordi hun har fire års erfaring med kommunikation, marketing og koordinering fra en større konsulentvirksomhed. Frederikke er uddannet inden for kommunikation og journalistik.

    Farver Frederikke Tilrettet Til Web 2019
  • Farver Rene 2018 Web2019

    René Blidegaard

    Digital Project Manager +45 3027 6080 reb@danishexport.dk
  • René Blidegaard

    Digital Project Manager

    Vil du have sparring på web, video eller digital markedsføring, så skal du have fat i René. Han har ansvaret for vores hjemmeside og er knivskarp til projektledelse samt til at skyde og klippe video.

    René har erfaring fra marketing- og mediebureauer, hvor han blandt andet har arbejdet med medier, digitale projekter og marketing.

    Farver Rene 2018 Web2019
  • Farver Susanne Tilrettet Til Web 2019

    Susanne Holm

    Head of Bioenergy and Wind +45 6020 8564 suh@danishexport.dk
  • Susanne Holm

    Head of Bioenergy and Wind

    Susanne står i spidsen for vores netværk inden for vind og bioenergi. Hun har stor erfaring med salg og kundesupport på en lang række eksportmarkeder, så hun kan blandt andet sparre med dig om kundernes krav, kultur og forretningsprocesser.

    Susanne har tidligere været salgsingeniør, hvor hun fik en stor teknisk forståelse og erfaring med eksportsalg samt planlægning af messer. I Danish Export Association er hun med til at udvikle og gennemføre aktiviteter, der hjælper medlemmerne med at styrke deres eksport gennem netværksmøder og eksportfremstød.

    Farver Susanne Tilrettet Til Web 2019
  • Rikke M Baggrund

    Rikke Gørup Povlsen

    Export Consultant +45 2868 6644 rgp@danishexport.dk
  • Rikke Gørup Povlsen

    Export Consultant

    Rikke M Baggrund